Dobra passa Wagonów

Dobra passa Wagonów

w Gospodarka

Ponad tysiąc wagonów różnego typu znajduje się w portfelu zamówień do produkcji świdnickich Wagonów. W czwartek odbioru setnego wagonu otwartego do przewozu samochodów, dokonała niemiecka firma logistyczna BLG. To pierwszy etap realizacji zamówienia opiewającego na 350 sztuk. Wagonami ze Świdnicy można przewozić niemal wszystko.

– W zależności od zamówienia produkujemy wagony cysterny, węglarki, wagony kryte i otwarte do przewozu samochodów, wagony platformy do blachy w zwojach, do przewozu kruszyw, wagony specjalne ze ścianami przesuwnymi oraz komponenty wagonowe, np. wózki czy aluminiowe ściany przesuwne – mówi rzeczniczka firmy, Elżbieta Borowiak. Zakład przetrwał wielkie burze dziejowe i światowe kryzysy. W roku 1998 większościowy pakiet akcji firmy, został przejęty przez liczący się w branży, amerykański koncern The Greenbrier Companies. -„Wagony" to fabryka z tradycjami – podkreśla Elżbieta Borowiak. Przed II wojną światową funkcjonował tutaj zakład naprawczy dla wagonów kolei niemieckich. Po roku 1945 profil warsztatu naprawczego został zachowany, ale naprawiano tu skromne zasoby zniszczonych kolei polskich. Od 1951 roku do dzisiaj produkuje się w zakładzie wagony towarowe. Zmieniał się tylko status własnościowy. Początkowo przedsiębiorstwo państwowe, od 1992 spółka akcyjna przejęta w 1998 przez Greenbrier. W latach słabszej koniunktury (przełom lat 80-tych i 90-tych), kiedy skończyła się produkcja dla wschodniego sąsiada, poza wagonami produkowano również kontenery i maszyny rolnicze. Od 1998 roku, gdy pakiet własnościowy przeszedł w ręce Amerykanów, sytuacja firmy jest stabilna. – Nawet gdy nadszedł światowy kryzys 2008 roku, nasz portfel zamówień był pełny i zawierał wtedy ponad 1000 wagonów – zaznacza rzeczniczka. Unormowana sytuacja oznacza stabilne zatrudnienie. Obecnie w „Wagonach" pracuje 880 osób oraz około 130 pracowników firm zewnętrznych. – Nie ma u nas dużej rotacji, a pracownicy poza wynagrodzeniem mogą liczyć na wsparcie funduszu socjalnego, szkolenia, zaplecze sanitarne BHP, stołówkę a w przypadku pracy w warunkach szkodliwych posiłki regeneracyjne – dodaje Elżbieta Borowiak.

– Wiele patentów, nowoczesne rozwiązania techniczne, to wynik ciężkiej, twórczej pracy naszej kadry technicznej, która blisko współpracuje z każdym klientem nad stworzeniem optymalnej konstrukcji wagonu. Później potrzebna jest bliska współpraca kadry inżynieryjnej z produkcją, tak żeby narysowany i skalkulowany w skomplikowanych programach komputerowych wagon zmaterializował się. A wymagania odnośnie bezpieczeństwa i ekonomiki naszych produktów stale rosną- podkreśla rzeczniczka. Dewizą Greenbrier Europe jest dobra jakość wykonania i dostawa zamówionych wagonów na czas. Większość produkcji jest kierowana do państw Europy Zachodniej.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

Ostatnie od Gospodarka

Toyota się rozpędza

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną małej

Inwestycyjne wsparcie

Uchwałą Sejmiku Województwa Dolnośląskiego przyznano dodatkowe środki na program ochrony gruntów rolnych,
Go to Top